אובדן אזרחות פולנית

החוק הפולני עזר לישראלים רבים להגשים חלום ולהיות אזרחים אירופאיים מן המניין. הבעיה היחידה היא שהאזרחות הפולנית לא תמיד תהיה אצלכם בכיס הקטן אפילו אם אבא, אימא, סבא או סבתא נולדו בפולין ואפילו אם יש לכם דרך להוכיח את זה. כיצד אפשר לאבד את האזרחות הפולנית?

מדוע מאבדים את האזרחות הפולנית?

אם אדם נולד לפני כניסת החוק של שנת 1951 לתוקף, הוא יוכל לרשת את האזרחות הפולנית של אבא שלו אם הוריו היו נשואים. אם הם לא היו נשואים אז אך ורק את שלו אמו. אמנם ההיגיון לחוק לא תמיד ברור אך זה אחד מהסעיפים שלו שאתם צריכים להכיר. הסעיפים הללו יכולים להישמע לכם די שוליים בחשיבותם אך יכול להיות שהם יהיו רלוונטיים במיוחד אליכם ואף ישללו את האפשרות שלכם לקבל את הדרכון הפולני הנכסף. יש כמה סעיפים שלא יהיו רלוונטיים לישראלים, כמו למשל גיוס לצבא זר, אך יש סעיפים שיכולים להיות בעייתיים כמו לגבי בנות הזוג או בקשה לקבלת אזרחות זרה אחרת.

גיוס לצבא זר שולל את האזרחות

אם מדובר באדם בגיר שנרשם לצבא זר, אפילו אם בסופו של דבר בפועל לא שירת בו, או שהוא עבד במשרה ציבורית כלשהי במדינה אחרת שאינה פולין, הוא יאבד את האזרחות שלו. כמו כן אם יש לו אזרחות זרה אחרת לפני כניסת החוק של 1951 לתוקף, הוא יאבד את האזרחות שלו באופן מיידי. יחד עמו ייאבדו את האזרחות או הזכאות לאזרחות אשתו והילדים שלו עד גיל 18. עם זאת ישנה הסתייגות: אם הוא שירת בצבא האזרחות הזרה לא תפגע בה.

מה לגבי קבלת אזרחות זרה?

אם אדם מסוים רכש את אזרחות זרה בגלל שינוי גבולות אחרי מלחמת העולם השנייה, או שהוא היה בעל אזרחות של מדינה אחרת באזור כמו למשל אזרחות רוסית או אוקראינית, הוא ייאבד את האזרחות הפולנית שלו. לעומת זאת, אם הוא רכש את האזרחות אך חזר לפולין שניתנה לו הזדמנות, הוא לא ייאבד את האזרחות שלו.
אם אזרח פולני יבקש לקבל אזרחות זרה הוא יצטרך לוותר על האזרחות הפולנית שלו. התהליך אמנם אינו נפוץ אך הוא אפשרי ויש צורך להגיש לשם כך פנייה לשלטונות בפולין. מצב זה פחות פופולרי כי הוא למעשה אובדן אזרחות פולנית מרצון והוא פחות רלוונטי גם לפולנים שגרים בה וגם לישראלים שקיבלו אזרחות פולנית.

מה לגבי בנות הזוג ונישואין?

אישה תאבד את האזרחות הפולנית שלה כאשר היא נישאת לאדם שאינו בעל אזרחות פולנית. אישה שלא הייתה לה אזרחות פולנית ונישאה לאדם בעל אזרחות פולנית תוכל לקבל אזרחות. לעומת זאת, אם היא נישאה לו ואז הוא הפך להיות אזרח פולני, היא לא תקבל את האזרחות הפולנית אלא הקלות באשרות שהייה ובתושבות קבע. כמובן שכל בת זוג אחרת שאינה אישה לפי הממסד לא תוכל לקבל אזרחות וגם לא אישור לשהיית קבע אלא בסך הכול הקלות די בסיסיות, וגם זה תלוי בסיטואציה.

אובדן אזרחות פולנית בשל התנהגות

יש מצבים שבהם ניתן לאבד את האזרחות הפולנית אחרי הפרת אמונים למדינה. מצב זה כמובן נדיר מאוד והוא מתייחס למקרים של בגידה או עריקה בזמן מלחמה, או באופן כולל יותר, פעילות נגד האינטרסים של המדינה. כמו כן אם אזרח פולני זומן לשטח המדינה על ידי הרשויות והוא סירב להגיע הוא יכול לאבד את האזרחות שלו. גם אם הוא התחמק מהחובות שלו, כמו למשל השירות הצבאי, הוא יכול לאבד את האזרחות שלו. אפשר לאבד אזרחות פולנית גם בשל פשיעה קשה במיוחד.


 from amichaizlaw.tumblr – Feed


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מה תפקידו של נוטריון?

דרכון אירופאי ליוצאי עדות המזרח

הוצאת דרכון פורטוגלי מדיניות כניסה