דרכון אירופאי ליוצאי עדות המזרח


אחת הדרכים הטובות ביותר לדאוג לדרכון אירופאי עבור יוצאי עדות המזרח היא לבדוק את זכאותם לאזרחות פורטוגלית. במאמר הבא נרחיב על כך ונסביר במה כרוך התהליך

מדינות שחברות באיחוד האירופאי מעניקות לתושבים שלהן שורה ארוכה של הטבות. ראשית, תושבי האיחוד יכולים לגור באופן חופשי במרחב ובכל מדינה באירופה. שנית, חלק מהמדינות מאפשרות לאזרחים ללמוד באקדמיה במחיר מוזל או אפילו בחינם. בנוסף, דרכון אירופאי מעניק נגישות לרמת שכר שגבוהה מזו שקיימת בישראל וגם לזכויות סוציאליות ורפואיות.
הבעיה היא שלא כולם זכאים לדרכון אירופאי ושברוב המקרים מדובר על פריבילגיה של יוצאי מזרח אירופה. עם זאת, בשנים האחרונות חלו שינויים בחקיקה ולכן גם יוצאי עדות המזרח יכולים וצריכים לבדוק את הזכאות שלהם עבור דרכון מן הסוג הזה. בפועל, מה שכדאי להם לעשות הוא לברר לגבי הזכאות שלהם עבור אזרחות פורטוגלית.

למה דווקא דרכון פורטוגלי?


פורטוגל חברה באיחוד האירופאי ולכן מי שיש לו אזרחות של המדינה יכול לקבל את הדרכון הנחשק. כמו כן, החל משנת 2015 מאפשרת מדינת פורטוגל ליהודים צאצאי הקהילה לקבל גם הם אזרחות ודרכון. כך למעשה יוצאי עדות המזרח וצאצאים של מגורשי ספרד יכולים לנצל את הרקע ההיסטורי שלהם ולבדוק גם הם את הזכאות לדרכון.
הדרך לדרכון פורטוגלי כרוכה בבדיקת זכאות ולאחר מכן בהגשת מסמכים. את המסמכים מגישים לנציגי הקהילה היהודית בפורטוגל ולאחר מכן למשרד המשפטים, תוך כדי התנהלות מול רשות האוכלוסין בישראל. מעבר לכך, כדאי לשקול התייעצות עם אנשי מקצוע ועם חברות שעוסקות בתחום של הוצאת דרכון אירופאי עבור יוצאי עדות המזרח.

מה התפקיד של חברות שעוזרות ליוצאי עדות המזרח?


חברות שעוזרות ליוצאי עדות המזרח להוציא דרכון אירופאי יכולות ללוות אותן בהתנהלות מול הרשויות. בפועל, ניתן לראות את העזרה של החברות בכמה מישורים מקבילים:
א. בדיקת זכאות ראשונית – יוצאי עדות המזרח יכולים לפנות אל החברות שעוסקות בתחום של הוצאת דרכון פורטוגלי על מנת לבצע בדיקת זכאות ראשונית. על בסיס התוצאות של בדיקת זכאות ראשונית אפשר גם לדעת האם שווה להמשיך את התהליך, להשיג את המסמכים שמעידים על קשר לפורטוגל ולאחר מכן לפנות לרשויות במדינה.
ב. שימוש בתעודת לידה ותעודת זהות פורטוגלית – חלק מיוצאי עדות המזרח מחזיקים בתעודת לידה ותעודת זהות פורטוגלית, אך הם לא יודעים כיצד להשתמש במסמכים הללו על מנת להוציא דרכון. גם במישור הזה העזרה של חברה מקצועית נמדדת באופן שבו היא מקצרת את התהליך ומנגישה אותו עבור קהל היעד.
ג. חיסכון בהוצאות – ההוצאות הנלוות על הוצאת דרכון ואזרחות פורטוגלית כוללות חתימת נוטריון וחותמת אפוסטיל על המסמכים הרשמיים, התנהלות מול הרשויות וכמובן אובדן ימי עבודה. אם רוצים לחסוך בהוצאות, אפשר לוותר על הניסיון להוציא את הדרכון באופן עצמאי ולהעביר את האחריות לידיים של אנשי מקצוע.

טיפים עבור יוצאי עדות המזרח


יוצאי עדות המזרח שרוצים להשיג דרכון אירופאי צריכים לבדוק את ההנחיות של ממשלת פורטוגל ואת התנאים לקבלת אזרחות. במקביל, כדאי להם להתייעץ עם אנשי מקצוע ולבדוק במה כרוכה בדיקת זכאות. על בסיס בדיקת הזכאות ניתן להיכנס לעובי הקורה על מנת להמשיך את התהליך ולבחון את ההיתכנות שלו.
בשורה התחתונה, התאזרות בסבלנות טרם הוצאת דרכון פורטוגלי היא תנאי לסיום מוצלח של התהליך. מהבחינה הזו גם אין הבדל בין יוצאי עדות המזרח לבין יוצאי מזרח אירופה, כי הדבר החשוב הוא להוכיח שמבקשי הבקשה הם צאצאי הקהילה היהודית בפורטוגל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מה תפקידו של נוטריון?

הוצאת דרכון פורטוגלי מדיניות כניסה